
ISSN 2414-8385 (Online) 
ISSN 2414-8377 (Print) 

European Journal of  
Multidisciplinary Studies 

January - June 2023 
Volume 8 Issue 1 

 

 
78 

Albania and China: A Historical Observation of the World 
Press -  The Beginnig of The’70s in 20th Century 

 

Ilir Sallata 

PhD, “Aleksandër Moisiu” University of Durrës,  

Faculty of Education 

 

Abstract 

The Cold War years presented a variety of dynamics not only in the 
relationships between the two fronts, but even in the relationships within the 
socialist front. Albania rolled in close alliances from Yugoslavia, Soviet Union 
to China. This paper focuses on the beginning of the ‘70s in the 20th century, 
on the “fraternal” Albanian-Chinese relationship seen from the political, social 
and economical aspects. This period would be the beginning of the cold era of 
the “ love” between two countries, and the foreign press would have in 
observation this relationship, where mainly the left oriented newspapers and 
magazines and not only presented very interesting articles. From this 
perspective, the Albanian-Chinese relationship was presented in the Austrian, 
Italian, French, Turkish, West German, American, Hungarian, Polish, 
Romanian, Soviet, East German, Chinese press. The pages of these newspapers 
and magazines reflected the great support that China had accorded to Albania, 
the industrial developments which the latest one had realised thanks to this 
support. It is noted the presence of the Chinese human resources in Albania 
and the social influence, the Albanian diplomatic war for the acceptance of 
China in the United Nation Organisation etc. Some objective articles, 
chronicles and reportages were continuously evaluating some truths on the 
beginnings of divergencies between Tirana and Bejing. Associating the China 
approach to USA with the Albanian scepticism, the Albanian discontent 
started to come to light in this aspect. In the press of the time, the Albanian-
Chinese relationship started to be reflected as a friendly correct relationship, 
in the social and economic plan, but with some discrepancies in the ideological 
plan.  

Keywords: Albanian-Chinese relationship, world press, economy, ideological 
divergencies  

 

Introduction 

 The aim of the paper is to present a picture of the Albanian-Chinese relationship seen 
from the world press point of view and to record the beginning of the break of this 
friendship. In the beginnings of the ‘70s in the 20th century, China was considered as 



ISSN 2414-8385 (Online) 
ISSN 2414-8377 (Print) 

European Journal of  
Multidisciplinary Studies 

January - June 2023 
Volume 8 Issue 1 

 

 
79 

the main ally of Albania, supporting the Marxism-Lenininsm linea and as the main 
source of economic, social and political support. Within the European geopolitics and 
even wider, the factor and actor countries of this geopolitics showed interest even for 
Albania, this reflected through the observations and publications in the press. What 
is noticed is the fact that many newspapers reflect a propagandisitc reality, and 
realistic writings are rarely published. Differently was with the Bejing official press, 
where the newspaper “Zhenmin Zhibao”, would be very discrete in reflecting this 
reality, mentioning only news taken from Tirana’s official newspaper “Zëri i Popullit”, 
publishing short articles on the Chinese assistance and the Albanian economic and 
social achievements.  

These articles, were translated by the Albanian Telegraphic Agency and were served 
in the form of Special Buletins, only to the highest ranked state members, who were 
informed on how and what the world press was writing about the Communist 
Albania.  

Methodology: During the research it has been applied the qualitative method by 
creating a collective, descriptive and evaluating research.  

Economic, political and social aspects are easily noticed in the press, where were 
presented realistic facts and data, covered with a propagandistic veil.  

The Austrian newspaper "Shrichte und Informationen" of Salzburg, on April 3rd 1970, 
published the news that Albania was taking from China reinforced equipment for its 
army, was holding trainings for the psychological training during war. The Albanian 
antiaircraft defense had taken new missile systems and in the coast had been built 
radar signaling systems. Near Tirana was being built an average wavelength 
radiostation which would broadcast even Chinese programmes ("Shrichte und 
Informationen", 1970).  

“Advancements behind mountains, an observation on Albania” is a reportage of Max 
Dimiter Poyfyss in the in the Westgerman newspaper “Hannoversche Allgemeine 
Zeitung” (Poyfyss, 1970). In this article obviously propagandistic, among other things 
was written: “...Albania is not a Chinese colony. Suprisingly you can see only a few 
Chinese in the streets. Only in the many new factories, which are supplied by China on 
credit without bank intersts, can be seen Chinese specialists that instruct Albanian 
workers. Differently from Soviet specialists that in their own time, were as the new elite 
of the country and were often rewarded even better than the head of the Albanian state, 
Chinese are more modest and zealous. I did not see any Chinese staying without working 
or giving comments. The friends, who are further away are always the best. Without the 
Chinese help Albania had to put its independence at risk...”. 

In the Yugoslavian nespaper “Magunarodna Politika” (Marmullaku, 1971), on page 6-
7 under the headline “Albania on the verge of 1971” it was published the article of 
Ramadan Marmullakut where in one of the topics was written: “...How is the Chinese 
presence displayed in Albania? According to the official organisms data, here are 



ISSN 2414-8385 (Online) 
ISSN 2414-8377 (Print) 

European Journal of  
Multidisciplinary Studies 

January - June 2023 
Volume 8 Issue 1 

 

 
80 

present hundreds of Chinese, mainly specialists who work in the object construction and 
in functioning the new factories. New sources say that in Albania  live thousands 
technicians, planners and economists. Many factories, institutions, departments, schools 
and the hydopower on Drini river have been baptised with the name of Mao Tse Tung. 
The economic assistance that China is giving is a fact, because Albania has taken loans 
for 30 major industrial objects which will be built from 1971 to 1975. Among them there 
will be a big modern industrial plant with a great capacity to produce iron-nickel and 
coloured minerals. Although more than half of the Albanian export goes to China, 
Albania is in such situation that will never be able to pay the loan taken from the 
Chinese...”   

The Italian newspaper “Avanti” (Barberi, 1970) publishes an article with the title 
“With the red books came the techniques and economic assistance’. After giving a 
description of the developmet that Albania has had, it values the key role that China 
has had for the built factories, for the help of many Chinese technicians to prepare 
Albanian engineers and technicians. It is written that after the technical help year 
after year, the Chinese left and the responsability for the operation of the factories 
was of the Albanian specialists.   

The German newspaper “Die Presse" (Hoorn,1972) publishes a reportage with the 
title “A visitcard of the Chinese technicians” Among other things the writer says: “...He 
who wants to see Chinese factories has no need to go to China, but in Albania, he can just 
visit some of the factories built with the assistance of China. Albania is a visitcard of the 
Chinese technicians, as an example it can be mentioned “ Mao Tze Tung” hydropower, 
the Fierza hydropower which is under construction, where all the machineries and 
turbines are Chinese production. At the same time with the Chinese assistance it is being 
built the metallurgical plant. Now Albania does not explore copper as a mineral, but 
with Chinese help, processes it and 80% of the production is exported. Albania does not 
produce tractors, but produces all the spare parts...”  

In this period many articles reflect the role of the Albanian government in the 
recognition of China by the UN.  

The French newspaper "Le Figaro" on November 16th,1970  published a reportage 
with the title “Bejing wins votes in UN: Italian, Cnadian, Kuwaiti”, in which among 
other things it is said: “ Albanian representative in UN, who being right or wrong, 
plays the role of Bejing’s spokeman, has called it as contradictory to vote for China 
and to call its recognition as an important issue that requires two thirds of the votes...” 
("Le Figaro",1970).  

In the French television (FTV,1970), in the 20:00 news programme as breaking news 
was the beginning of the debates in the General Assembly of the UN, for the Chinese 
issue. The programme started with the Albanain Foreign Minister Nesti Nase, in the 
pulpit, talking for more than five minutes. 



ISSN 2414-8385 (Online) 
ISSN 2414-8377 (Print) 

European Journal of  
Multidisciplinary Studies 

January - June 2023 
Volume 8 Issue 1 

 

 
81 

The French newspaper ("Le Figaro", 1970) in a correspondence from New York, 
accompanied with a picture of the Minister Nesti Nase with the saying “ Albanian 
delegate holding his speech”, among other things writes: "Once a year, Albania holds 
high the Chinese defence flag in UN, now it is practically the official spokesman of the 
Chinese government in the General Assembly. It is Albania, which with the mouth and an 
excellent French of its Foreign Minister Nase, to open the debate to affirm that is more 
necessary than ever to give China its rightful place in UN and to immediately expell 
Chiang Kai shek’.   

The other French newspaper "Soir" writes that Albania is the one that opened fire by 
presenting a resolution supported by 22 countries that can be summarized in: “ The 
people’s China enters United Nations, the national China is expelled” ("Soir", 1970).  

The American journalist Henry Tanner publishes a series of articles in "The New York 
Times" (Tanner, 1971) regarding this issue. In the article “ Albania tries to hamper 
American plan for China” it is said that the Albanian ambasador Reiz Malile, had said 
that it will hold an unconditional battle for the Bejing acceptance in UN. The General 
Assembly Committee voted 12 to 9 in favor of the Albanian demand entitled “ The 
restoration of the lawful rights of People’s Republic of China in UN” to be included in 
the agenda. The Albanain resolution calls for the acceptance of Bejing as “the only 
lawful representation” of China and the exclusion Chiang Kai shek government. While 
in the article “ Bejing enjoys the sweet smell of success” it is said that: “…Albanians 
that are the directors of the Bejing’s campaign in the UN, have decided to compete with 
the American determination and fight them in every case, where many procedurial 
confrontations were held in some sessions to protect the Chinese issue...”. 

A summary of the debates held in UN, for the Chinese issue were published in Bejing’s 
newspaper (“Zhenmin Zhibao”, 1970). 

But the changes in the foreign politics of China during the ‘70s in the 20th century 
brought the beginning of a breakage in the Albanian-Chinese “fraternity”. In relation 
to this, the foreign press was very attentive in its observations.  

The newspaper "The Christian Science Monitor" of May 3rd, 1972 published the 
article of  Paul Wohl entitled: “Albania and China change a little the pace of walking 
together”, in which it is argued that based on some programmes broadcasted by 
Bejing Radio there have been found some differences between them: Firstly Tirana 
has impliedly criticized the Sino-American release, issued in the end of the Nixon visit 
in Bejing. Secondly, Bejing is being friendly with the Common European Market, 
which according to China, may oppose Moscow’s and Washington’s hegemony in 
Europe, however, Tirana Radio has described The Common Market as a “complicated 
node of the contradictions between imperialists” (Wohl, 1972).   

According to some news in the newspaper "Magyarország" of Budapest, among other 
things, it is written that the entrance of China in the heart of Europe composes a 
serious threat. Albanian leaders follow this threat day by day worringly. The 



ISSN 2414-8385 (Online) 
ISSN 2414-8377 (Print) 

European Journal of  
Multidisciplinary Studies 

January - June 2023 
Volume 8 Issue 1 

 

 
82 

supporters of Mao Tse Tung politics in the Albanian army are being cleared. The 
Chinese military works were the cause for the low living standards of the population 
by damaging the economic conditions ("Magyarország", 1970).  

On May 22nd, 1972 the Turkish newspaper "Xhumhurijeti" published an article by 
professor  Ullmaz Alltug, a specialist in the foreign politics, entitled “Albania and 
China”. Among other things, it is stated that between Albania and China there are 
some disgreements: Firstly, different from Bejing, Tirana is against the empowerment 
of the Common European Market. The Party of Labour of Albania considers many of 
these parties as deviations of Marxism-Leninism and as revisionist parties. Thirdly, 
Albania has different point of view from the Chinese regarding the Nixon visit in 
China. In an article in the "Zërit të Popullit" of March 7th, 1972 there is a quotation of 
Enver Hoxha: “Imperialism, with the American one as a leader, does not change neither 
its skin, nor its hairs, nor its character. Even if it has just one toothe left in its mouth, it 
will bite”. This remark contradicts the Sino-American common communication 
(Alltung, 1972).   

“How did the table tennis diplomacy affect the Sino-Albanian friendship?” was written 
in the Hungarian magazine "Magyar Orszap" of May 1972. Among other things it is 
cited that the Albanian public propaganda means, reflected the Nixon visit in Bejing 
with a complete silence. According to some observers, this is because for many years 
Albania has emphasized the antiamerican politics, and now it cannot declare so easily 
that China, its ideological ally, thinks differently. Even for the improvement of the 
relationship  between China and Yugoslavia in 1970, the Albanian press stayed silent, 
although between Beograd and Bejing a diplomatic relationship was created 
("Magyar Orszap", 1972).  

On 3rd July 1972, in "Die Presse" the journalist Hoorn, writes that Albania is following 
its politics, independently from Bejing. According to him, Albanians have even a joke: 
“Zhivkov holds the open umbrella in Sofia when it rains in Moscow. But Albanians don’t 
do this when it rains in Bejing. Albania is grateful to China for the material and moral 
assistance, but Albanians cannot become slaves or imitate Bejing. With the great 
changes that are happening in the world and in Europe, there risies a question how 
would Albania adapt to these changes?...”(Hoorn, 1972).  

The newspaper "Washington Post" August 13th, 1972 published an article of Erik 
Bourn written in "London Observer", entitled: "Chinese assistance is still essential in 
Albania”, where among other things is written: “...Albanians still have not accepted the 
reception that was done to their enemy Richard Nixon in Bejing. But China remains the 
only “presence” here, the only trusted friend of this country which sees itself surrounded 
from all sides, even with the carefull relations of this country with the neighbouring 
countries and Europe. Chinese technicians and consultants are still seen here, taking a 
tan and sunbathing in the beach at the weekends, or eating in the provincial hotels close 
to the construction sites where they are working...”(Bourn, 1972).  



ISSN 2414-8385 (Online) 
ISSN 2414-8377 (Print) 

European Journal of  
Multidisciplinary Studies 

January - June 2023 
Volume 8 Issue 1 

 

 
83 

In the beginning of 1973 there can be seen a deepenig of the divergencies between 
the two allies.  

The newspaper “Sydentche Zeitung”, publishes the article “The relationship between 
Bejing and Tirana is at a turning point”. According to this newspaper the main 
problem of the divergencies is the question which is more dangerous, USA or the 
Soviet Union? Tirana regards as important the war between these two fronts, while 
Bejing dims the war towards USA, regarding The Soviet Union as more dangerous. 
These divergencies were officially confirmed in the beginning of Novemebr 1973, 
when the Albanian Minister of Defense, Beqir Balluku, in a reception in Bejing 
opposed the Chinese point of view as unacceptable for the socialist Albania 
(“Sydentche Zeitung”, 1973).  

Conclusion 

 The relationships with China continued even for a few years, they did not have that 
“pure love” anymore because of the ideological divergencies. In this aspect the world 
press played an important role in reflecting this realty of the isolated Albania in the 
international arena.  

Seen from this point of view, the research of the foreign press in the aforementioned 
years is quite important in completing the historical picture of this period. The way 
foreigners look at the events, despite Albania's isolation, showed the interest that 
different countries had for our country. For this reason, it is important that such 
studies be deepened further, as they fill possible gaps in Albanian historiography. 

References  

[1] Albanian Telegraphic Agency (ATA), Special Buletin, 20.10.1970 
[2] The newspaer Shrichte und Informationen, 03.04.1970, ATA, Special Buletin, 

3.06.1970 
[3] The newspaper Hannoversche Allgemeine Zeitung, 29-30 August 1970, ATA, Special 

Buletin, 28.09.1970 
[4] The newspaper Magunarodna Politika, 1.02.1971, ATA, Special Buletin, 12.02.1971 
[5] The newspaper Avanti, 02.09.1970, ATA, Special Buletin, 16.09.1970 
[6] The newspaper Die Presse, 29.06.1972, ATA, Special Buletin, 14.07.1972 
[7] The newspaper Le Figaro, 16.11.1070, ATA, Special Buletin, 21.11.1970 
[8] The newspaper The New York Times, 26.9.1971, ATA, Special Buletin, 15.10.1971 
[9] The newspaper Zhenmin Zhibao, 18.11.1970, ATA, Special Buletin, 21.11.1970 
[10] The newspaper The Christian Science Monitor, 3.5.1972, ATA, Special Buletin, 

24.05.1972 
[11] The newspaper Magyarország, ATA, Special Buletin, 3.06.1970 
[12] The newspaper The Christian Science Monitor, 3.5.1972, ATA, Special Buletin, 

24.05.1972 
[13] The newspaper Washington Post, 13.08.1972, ATA, Special Buletin, 13.09.1972 
[14] The newspaper Sydentche Zeitung, Wiena, 15.12.1972 

  


